logotyp
Mestergruppen Sverige AB

Trender för proffsbyggare 2021

Byggbranschen utvecklas konstant, även om kärnan alltid är densamma: hantverksskicklighet och service. Vi blickar nu framåt och ser vilka trender som gäller för proffsen år 2021.

Hållbarhet

Enligt Monica Björk, VD på branschorganisationen Byggmaterialhandlarna, finns det två tydliga trender för proffsen inför 2021: hållbarhet och digitalisering.

– Framför allt de stora entreprenörerna vill ha koll på vilka produkter de bygger med och kanske även miljöbedömda produkter. Så vi i handeln måste ha koll på både innehåll och bedömningar.

På XL-BYGG arbetar vi hårt med att minska klimatpåverkan för våra transporter och produkter. Du kommer se mer av vårt arbete under kommande år.

Digitalisering

Det finns många digitala verktyg du som proffsbyggare kan använda i ditt arbete. Alltifrån appar som hjälper dig att mäta/räkna, till offert-programvaror som på ett tydligt sätt får affären i lås. Därtill kan du behöva visa upp dig och det du gör i sociala medier. Det är mycket att hålla reda på. Du kan känna dig trygg i vetskapen om att vi från vårt håll på XL-BYGG har flera digitala projekt som kommer att lanseras under 2021. Alla med fokus på att underlätta din arbetsdag.

Tips för sociala medier 

Potentiella kunder kommer troligtvis att kolla in din hemsida samt dina sociala medier. Det är viktiga pusselbitar för din marknadsföring. Här kommer några tips för dig som vill dra igång eller förbättra företagets sociala medier! 

  1. Se till att använda rätt format för rätt plattform. Vad som gäller i respektive kanal förändras då och då, men för tillfället fungerar det bra med kvadratiska bilder/videos på både Facebook och Instagram. För stories är det stående format som gäller. 
  2. Före- och efter-bilder är väldigt uppskattat. Det ger kunderna idéer om vad ni kan göra för dem. Se till att alltid be om tillstånd från kunden innan ni lägger ut bilder. 
  3. Håll det professionellt. Tänk på att detta är företagets skyltfönster. Grova skämt, inlägg om alkohol eller liknande passar inte. 
  4. Ställ frågor! När folk interagerar med det du postat, till exempel lämnar en kommentar, syns posten för fler personer. Men kom ihåg att hålla frågorna relevanta: "vilken är din favorit?" på två bilder av något ni byggt/fixat kan vara en idé. 
  5. Spamma inte. Spara material så ni kan pytsa ut det lite i taget, ett par gånger i veckan eller månaden. 
  6. Tagga leverantörer. Om du taggar leverantörer du använt dig av i din instastory kan de posta den vidare i sin instastory. Det hjälper dig att synas mer. För att en leverantör ska vilja posta något i sin kanal ska det inte vara med massa andra leverantörer/varumärken i den bilden/videon. Har du handlat ditt material hos oss på XL-BYGG – tagga oss på Instagram! Vårt centrala konto heter @xlbygg.sverige. Många av våra butiker har också Instagramkonton, följ gärna dessa.